Udtalelser fra lærere m.fl.

Fra Tikøb skoles børnehaveklasseleder, Jane Hertz

“Alle 24 elever scorede mellem 45 og 50 point, som er den bedste kategori. Det er svært at sige, om det skyldes Ordstrømmen. Men det er i hvert fald et påfaldende resultat. Normalt plejer eleverne at fordele sig på alle tre kategorier”, siger Jane Hertz.

***

Halløjsa,
Jeg har prøvet jeres vokalmateriale af med hhv. 0.a og 0.b på Frederiksværk Skole.
Hermed evalueringskommentarerne fra 0.b.

Jeg kom som ekstra voksen ind i klassen og arbejdede med klassen med:
– vokaltrappesangen
– hop en vokal
– vokalskrivesangen
– lidt form et bogstav

Eleverne har generelt taget rigtig godt i mod materialet på tværs af køn og koncentrationsevne. Musik har virkelig en fantastisk samlende evne. Og ikke mindst et fantastisk middel til at lære.
0.b optræder med vokaltrappesangen til fællessamling fredag og de vil stå på møbler som vokaltrappen med hver deres bogstav. Det synes de er sjovt.

Jeg evaluerere også med 0.a snarest.

Kommentarer fra 0.b fra Frederiksværk Skole – skrevet ordret, så eleverne føler, de bliver hørt og taget alvorligt:

Addie: det var sjovt at hoppe et bogstav
det var sjovt at lære nye sange med bogstaver
VIllads kunne lide det hele
William kunne lide det hele
Det var sjovt at skrive
Jeg har lært at der var lange og runde vokaler, det vidste jeg ikke i forvejen
MArtin kunne godt lide at hoppe
Conrad kunne også godt lide at hoppe et bogstav
Lina kunne godt lide det hele men hop et bogstav kan blive for voldsomt
Laura kunne godt lide at lære vokaltrappen
Andrii kunne godt lide det hele
Laurits synes det er sjovt at skrive bogstaver i luften
Asheley kunne godt lide at tegne og hoppe
Det var sjovt at lære en masse nye sange
Laura kunne godt lide det hele
Addie kan godt lide at skrive og lære nye sange

Med venlig hilsen
Ellen Tranberg Schultz

 

***

Hej Thomas og Ordstrømmen folkene” Som dansklærer i 2. C vil jeg sige, at jeg som dansklærer gn 36 år var meget overrasket over, at de fleste børn allerede i 1. klasse kunne læse til efterårsferien. Det er helt fantastisk! Uden tvivl lærer de lydene helt af Ordstrømmen, dygtige bh. klasselærere og Fandangobøgerne. Jeg synes, at dit bidrag er sjovt, anderledes og meget lærerigt for børnene. Jeg tror også, at Ordstrømmen fanger de fagligt svage børn gennem leg, musik og rytme. De synes, at det er sjovt og deltager aktivt.”

***

”Det har været et helt fantastisk forløb for vores datter at deltage i Ordstrømmen. Hun kom begejstret hjem hver dag og læseglæden blev grundlagt med en oplevelse af leg, sjov og engagerede voksne. Her et par år senere fortæller hun, at det har stor værdi at se de yngre elever optræde med Ordstrømmen, for nu forstår hun ligesom hvordan det hele hænger sammen”Mor, Marianne

***

”Kære Thomas

Det var en helt fantastisk forestilling I leverede i går på Hillerødsholmskolen. Jeg var dybt imponeret over vores små børns formåen:-)Jeg er sikker på, at dit arbejde med bogstavslydene er medvirkende til, at vores datter, som allerede nu får understøttende undervisning i dansk, da der er en begrundet mistanke om, at hun er ordblind, læser små bøger næsten selv. Hun er her i slutningen af 0. klasse længere fremme læsemæssigt end hendes to søstre var, da de gik ud af 0. klasse. Hun har glædet sig til hver fredag og din undervisning, som hun helt sikert har syntes har været sjov og lærerig.Jeg håber, at I får fondsmidlerne, så mange andre kan få glæde af jeres fantastiske arbejde. Jeg håber naturligvis også, at I fortsætter samarbejdet med Hillerødsholmskolen og får muligheden for at udbrede samarbejdet til andre skoler i Hillerød Kommune. 
Venlig Hilsen

Christina Høgh”

***

”Hej Thomas
Min oplevelse er at vores dreng blev meget sikker i bogstavslydene efter Ordstrømmen forløbet, så han her i 2. klasse både er dygtig til at stave og læse.

Mvh. Signe”

***

”Hej Thomas

Det ville være fantastisk, hvis Ordstrømmen kunne være et generelt tilbud i indskolingen. Vi som forældre kan helt klart mærke, at Viola allerede på et tidligt tidspunkt knækkede læsekoden – og dér har Ordstrømmen klart spillet positivt ind. Hun har en god forståelse for bogstavslydene – også de svære som fx “blødt d”. Vi kan også mærke, at hun har fået et redskab, som hun jævnligt benytter, når hun skal stave sig igennem nye ord. Et redskab, der virker hver gang. Ordstrømmen er virkeligt et fint projekt. Vi kan kun være kede af, at vores store dreng, der nu går i 5. klasse ikke fik samme tilbud dengang – og vi vil håbe på, at Ordstrømmen er et etableret tilbud, når vores mindste skal i skole.

Venlige hilsner
Iben Buch Haue”